Fumigacja kontenerów
Fumigacja palet drewnianych używanych w transporcie międzynarodowym poza terytorium Unii Europejskiej, a nawet miedzy niektórymi państwami członkowskimi organizacji (np. Hiszpania, Portugalia) - to wymóg stawiany przez prawo. Procedurze czasami jest poddawana także transportowana żywność - tego typu praktyki spotykamy np. w Indiach.
Co to są kontenery?
Kontenery to metalowe skrzynie, które służą do transportu drobnych towarów. Umożliwiają łatwy i sprawny załadunek towarów oraz wielokrotne użycie. Rozmiary i konstrukcja kontenerów nie mogą być przypadkowe - wszystko regulują unijne przepisy. Istnieją różne rodzaje kontenerów - jedne mają przeznaczenie uniwersalne, inne stosuje się do transportu materii organicznej (są np. wyposażone w wentylację). Jak się je przewozi? Najczęściej służą do tego kontenerowce (czasami o gigantycznych rozmiarach), a także rorowce, statki śródlądowe, kolej, ciężarówki.
Na czym polega zabieg fumigacji kontenerów?
Fumigacja to nic innego jak zwalczanie szkodników przy pomocy środków chemicznych, które działają w postaci gazu, pary albo dymu (są to tzw. fumiganty) - jest więc metodą dezynsekcyjną. Celem fumigacji jest wytępienie bytujących w drewnie pasożytów bez szkody dla materiału, z którego zbudowany jest przedmiot. Jeśli fumigacja stosowana jest w transporcie międzynarodowym, wówczas nosi miano eksportowej lub fitosanitarnej. Drewno używane na kontenerach musi spełniać wymagania standardu fumigacji ISPM 15 Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin IPPC.
Jak przebiega fumigacja? Obiekt, który ma zostać poddany gazowaniu, zostaje zamknięty w szczelnym „namiocie” lub komorze. Następnie do wnętrza jest pod ciśnieniem wprowadzany fumigator. Fumigacja jest obecnie prowadzona z użyciem nowoczesnych fumigatorów albo jako obróbka termiczna. Dzięki niej drewno staje się zabezpieczone przed szkodnikami, a to zapewnia jego dłuższą trwałość, bezpieczeństwo przewożonych towarów i spełnienie wysokich standardów. Zabiegi wykonywane są przez wyspecjalizowane ekipy.